Sommerferie med børn som har særlige behov

17. juni 2018 5 Af Susan

I min familie elsker vi bilferier.

Det er en dejlig måde at rejse på, og det giver os frihed til at rejse i vores eget tempo og frihed til at stoppe op, hvis der er noget, vi gerne vil se på vejen.

Igen år år har vi valgt, at ferien skal foregå med bil, og midt i juli pakker vi bilen og køre mod Frankrig. Jeg glæder mig meget, men jeg ved også, at ferie for os ikke kun er lykke og afslapning.

Nedsmeltninger og konflikter er en del af hverdagen i en familie, hvor der er børn, som har særlige behov. Nedsmeltninger og konflikter kommer, selvom det er sommerferie – og måske netop fordi, det er ferie.

Sommerferien 2017

Sidste sommer gik turen til Kroatien.

Vi havde planlagt at tage 2 overnatninger på vejen derned for at gøre turen mere overskuelig.

Turen derned gik rigtig fint. Vi har en stor bil med 3 rækker, og børnene er altid strategisk placeret, således at vi så vidt muligt undgår, at de kan drille hinanden. Emil sidder bagi, hvor han har mest ro fra Adam, som sidder foran. Jeg sidder i midten med Alex, og Tim kører bilen.

Første overnatning var et godt stykke nede i Tyskland. Vi ankom til hotellet sent, og det var derfor sengetid med det samme. Vi var alle sammen trætte, så det var rigtig rart at ligge ned.

Næste dag sidder vi igen i bilen. Selvom det er mange timer, vi bruger i bilen, så er det også en smuk tur, og der er meget at kigge på under vejs.

Vi kørte også forbi en tank på vejen. Den indbød til en klatretur.

I Slovenien havde vi fundet et hyggeligt hotel i en lille by. Det var sidste overnatning på vejen ned til Kroatien.

Triglav nationalpark. På vores sidste køredag kørte vi igennem en fantastisk smuk nationalpark. Vi var alle begejstrede for den smukke natur.

Triglav nationalpark

På farten igen. Mere smuk natur på vores vej.

Sommerferie med børn som har særlige behov

Efter 2 dage i bilen, og med en masse oplevelser i bagagen allerede, nåede vi frem til campingpladsen i Kroatien. Vi havde lige fundet det telt, som vi skulle bo i den næste uge.

Emil var på det tidspunkt lige startet udredning og havde endnu ikke fået stillet en autismediagnose. Tim og jeg var i gang med at pakke ud og havde derfor ikke fokus på børnene. Vi var derfor ikke opmærksomme på, at Emil ikke havde mere overskud. Emil fik en nedsmeltning midt i, at vi var ved at pakke ud.

På det tidspunkt, vidste vi bare ikke, at det var en nedsmeltning. Vi vidste ikke, at Emil har autisme, og at Emil på et tidspunkt løber tør for overskud, og at dette viser sig ved, at hele hans verden bryder sammen.

Vi havde oplevet de her nedsmeltninger før, men aldrig så slemt og aldrig så langt væk hjemmefra. Vi vidste ikke, at der faktisk var et ord for det, der skete den dag i sommerferien, da vi netop var ankommet til vores destination.

Vi var lige ankommet til vores destination og var kun lige gået i gang med at pakke ud, og jeg var allerede i gang med at undersøge muligheden for, at Emil og jeg kunne tage hjem med fly.

Det var ikke sådan lige at komme hjem med fly om aftenen. Vi besluttede derfor at vente og se tiden an, og hvis Emil ikke havde fået det bedre næste dag, ville jeg tage hjem med ham der.

Emil fik det heldigvis bedre, og vi tog ikke hjem. Resten af ferien var vi opmærksomme på små tegn på overbelastning. Emil og jeg havde en aftale om, at han også skulle hjælpe med at holde øje med tegn og sige til, hvis han mærkede noget.

Emil fik ikke flere nedsmeltninger på den ferie. Vi havde alle en god ferie med mange gode oplevelser.

Vandcykeltur ved campingpladsen

På tur i en lille havneby

På tur i en drypstenshule

Billeder fra campingpladsen

Sommerferien 2018

Når vi skal på sommerferie i år, så ved vi mere, end vi vidste i sommeren 2017.

Med viden har vi også en mulighed for at forberede os.

Det betyder, at Tim og jeg ikke går i gang med at pakke ud begge to, når vi er ankommet til destinationen, hvor vi alle er trætte, og der er stor sandsynlighed for, at Emil ikke har mere overskud.

Det betyder også, at vi skal indlægge flere hviledage på ferien.

Det betyder også, at vi ikke skal stille krav til børnene, når de er trætte.

Det betyder også, at vi skal være opmærksomme på små tegn på overbelastning.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er hårdt at være på ferie med min familie. Men jeg ville ikke undvære de oplevelser, vi får sammen som familie. Og børnene elsker at være på ferie, og de elsker at kigge på billeder fra de ferier, som vi har været på gennem tiden.

Jeg tror på, at vi med forberedelse kan gøre rigtig meget for, at det bliver en god ferie for os alle sammen.

Hvordan holder I ferie i din familie, og hvad gør I for, at det skal blive en god ferie for alle?